Keramisch skulptuur/ ceramic sculpture,
H 67 cm
B  48 cm
D 39 cm

Carolein Smit

Titel: Man van Smarten
Foto: Winnifred Limburg

Verleidelijk en verwarrend
Rariteitenkabinetten, anatomische archieven en een flinke dosis van haar eigen – niet geringe – verbeeldingskracht. Dat zijn de ingrediënten waar Carolein Smit haar kunst uit destilleert. “Ik gebruik ook regelmatig devotionalia en Bijbelse taferelen”, vertelt de keramist. Smits figuren zijn deels monster of freak, maar ook aaibaar en aandoenlijk. Ze schrikken af en functioneren tegelijkertijd als bezwering. Het zijn talismannen die ongeluk en dood op afstand houden. Met hun afwijkende voorkomen bevestigen en bekrachtigen ze het normale en de orde die daarbij hoort.
Smit is een perfectionist. Ze kan eindeloos werken aan de kleinste details: honderden dunne haartjes moeten precies goed vallen, de glittering in een oog is pas acceptabel als hij de juiste balans vindt tussen guitig en boosaardig. Dat maakt haar beelden zo verleidelijk en soms zelfs ontroerend. Dat maakt ze zo verwarrend. Voor de biënnale maakte ze speciaal voor de zijaltaren van de kerk van de Sint-Paulusabdij vijf nieuwe beelden. Centraal staat de madonna met kind, die scènes uit zijn leven op zijn lijf getatoeëerd heeft. Links een vredesduif die te dik is om te vliegen en de heilige graal, rechts De man van Smarten en het lam Gods met gebonden poten. “Ik verwijs naar de kunstgeschiedenis”, stelt Smit, “maar zeker ook naar de actualiteit: de wereld staat in brand maar wij in het westen zijn te volgevreten om ons druk te maken.”