Caspar Berger_Skeleton_Self-portrait 22_zilver

Caspar Berger

Titel: Skeleton/Self-portrait 22
Materiaal: zilver
Foto: Erik en Petra Hesmerg
Geloof is voorbehouden aan de mens, het denkende dier. Dankzij zijn hersenen kan hij zijn eigen bestaan indenken, onoplosbare vragen daarover stellen en een hoger wezen bedenken als remedie. Dat brein kan religie net zo goed afdoen als constructie en haar vervangen door wetenschap. De kiem daarvoor werd gelegd tijdens de Renaissance, de periode waar Caspar Berger zich toe voelt aangetrokken.
Zijn installatie Mein Gott (mein Gott, warum hasst du mich verlassen?) refereert aan een van de Renaissance-hoogtepunten, Michelango’s fresco van De schepping van Adam in de Sixtijnse kapel. Berger reproduceerde het meesterwerk in de vorm van foedralen, een soort instrumentenkoffers. De Goddelijke oorsprong van de mens is draagbaar gemaakt, staat klaar om afgevoerd en anders ingevuld te worden, bijvoorbeeld door de evolutietheorie. Het brein dat de wereld inkleurt als godsgeschenk of natuurfenomeen, geeft Berger weer in Skeleton/Self-portrait 22. De kunstenaar liet zijn schedel scannen en 3D-printen in zilver. Het resultaat oogt als een reliek.