Erik Zwaga

Erik Zwaga

Beeld: ontwerp voor d’Oranjeboom bloeit
Foto: Michel Wielick
Link tussen religie en royalty
Ick houd niet van nonnen en papen, maer ick heb een bijsondere faveur voor de witte Nonnekens van Breda nu te Oosterhout.” Prinses Amalia van Solms, echtgenote van prins Frederik Hendrik van Oranje, was niet katholiek maar hield Sint-Catharinadal wel een hand boven het hoofd. Die historische link is voor Erik Zwaga echter niet de belangrijkste aanleiding voor zijn nieuwe kunstwerk d’Oranjeboom bloeit, een stamboom opgebouwd uit herdenkingsborden. Het oudste bord in Zwaga’s muraille dateert van 1814. De jongste generatie Oranjes, Willem-Alexander, Máxima en hun drie dochters, laat hij vereeuwigen door hedendaagse schilders.
De kunstenaar roept het publiek via een speciale Facebook-pagina op bij te dragen aan het werk, dat ook andere oranjeparafernalia bevat, zoals bekers en Wilhelmina pepermunt. Met tientallen kruiken – voorheen gevuld met oranjebitter – heeft de kunstenaar een opmerkelijke variant gebouwd op de champagnefontein getiteld Amorange. De likeur, die in 1620 werd ontwikkeld ter ere van enkele door prins Frederik Hendrik gewonnen veldslagen, is vervangen door oranjebloesemwater. Hiermee sluit Amorange naadloos aan bij Zwaga’s religieuze parfumerie, de eerste in zijn soort. De zelf ontworpen geuren in dit nieuwe werk zijn geïnspireerd op heiligen en refereren zowel aan de bloemen die met die heiligen worden geassocieerd als het wierookbranden in kerken. “Een soort Ici Paris uit 1830”, typeert Zwaga zijn geurenkabinet.