Maria Blaisse

Amsterdam, 1944

Website

Website Bin Xu

De werken van Maria Blaisse houden het midden tussen sculpturen, objecten, kostuums en architectuur. Ze maakte onder meer hoofddeksels, schoenen, sieraden en schalen, die werden getoond op catwalks, in musea en in dansvoorstellingen. Met haar werk wil ze een ervaring teweegbrengen, bijvoorbeeld over buigzaamheid of transformatie. Diepgaand onderzoek naar de ontstaansvormen van materiaal en beweging vormt de basis van alles wat zij doet. Dit resulteert in een vormentaal die krachtig en steeds opnieuw verrassend is.

 

Oloïde Paviljoen (2019)

Dertig jaar geleden plantte Maria Blaisse bamboe rondom haar werkplaats op het Amsterdamse Bickerseiland, nadat ze op reizen door Afrika en Azië onder de indruk was geraakt van dit uitzonderlijke gewas. Steeds als ze aan het werk is, ziet ze door de ramen de bewegingen van de inmiddels hoog opgeschoten bamboe. In 2007 begon ze het materiaal te onderzoeken en te gebruiken in haar werk. De combinatie van flexibiliteit en kracht inspireerde haar om open structuren te ontwikkelen die in beweging worden gebracht, soms door elektronica, maar ook door dansers. Dit paviljoen bouwde ze in samenwerking met de Chinese ontwerper Bin Xu, in de vorm van een halve oloïde. Daarvoor was niet alleen hun gedeelde intuïtieve benadering nodig, maar ook de technische kennis en precisie van Bin Xu. Gaandeweg ontdekten zij dat de bamboe strips zonder spanning konden staan wanneer ze werden omgekeerd: het onderste gedeelte zit nu bovenaan, terwijl het dunnere uiteinde onderaan zit. Zo ontwikkelden ze samen een flexibele architectuur waarbij constructie en structuur samenvallen. De open en beweeglijke ruimte brengt een meditatieve stilte teweeg bij degene die er binnen stapt. Dit gevoel wordt versterkt door de sfeer van de kloostertuin en de nabijgelegen kapel.

In een aantal performances komen bamboewerken van Maria Blaisse in beweging. Dansers en musici reageren op de ruimte, de objecten en elkaar. Vanuit een aandachtige aanwezigheid in het moment, een staat van niet-weten, staan de performers open voor hun omgeving en voor de eigen bewegingen van de bamboe.

vrouw staat bij een kunstwerk

Maria Blaisse bij haar Oloïde Paviljoen, 2021

bamboe kunstwerk in het gras

Oloïde Paviljoen tijdens de Biënnale, 2021

kunstwerk in het gras

Oloïde Paviljoen tijdens de Biënnale, 2021