Meschac Gaba

Cotonou, Benin, 1961

Wikipedia

In zijn werk confronteert Meschac Gaba, die afwisselend in Rotterdam en Benin woont en werkt, ons met de economische ongelijkheid in de wereld en de culturele dominantie van het Westen. Met gevoel voor humor snijdt hij serieuze thematiek aan. Zo maakte hij van waardeloos geworden munten uit Afrikaanse landen sieraden, die door hun status als kunstwerk toch weer veel waard werden. Daarmee legt hij economische processen in de kunstwereld bloot. Hij gebruikt in zijn werk vaak alledaagse voorwerpen zoals suikerklontjes, hairextensions, vlaggen en dekens. Hij wordt gedreven door de hoop op een wereld die voorbij het kolonialisme komt.

 

Globalloon (2013 – 2021)

Fragmenten van vlaggen uit alle landen van de wereld vormen samen een enorme bol. Als er één vlag tussenuit gehaald zou worden verliest de bol zijn harmonieuze ronde vorm en loopt hij leeg. Het is een duidelijk signaal: we hebben elkaar nodig om de wereld in stand te houden. Vaak worden vlaggen echter gebruikt om de eigen nationale identiteit af te zetten tegen die van anderen. Met dit werk verbeeldt de kunstenaar het ideaal van een harmonieuze samenleving, een kleurrijke wereld waar alle volkeren vreedzaam samenleven.

grote ballon die in een schuur hangt

Globalloon, 2013-2021