Rabi Koria

Kamishli, 1988

Wikipedia

Rabi Koria kwam op zijn vijfde met zijn ouders naar Nederland, maar zijn Syrische achtergrond en de actuele conflicten in dat land spelen nog een grote rol in zijn werk als kunstenaar. Geïnspireerd door de keramische tegelwerken, waarmee Damascus wereldberoemd is geworden, begon hij op badkamertegeltjes te schilderen. Foto’s van verwoeste gebouwen uit de media, explosies, huisraad tussen puinhopen, patronen van geweven tapijten, kiekjes uit zijn familiealbum, de zuilen in Palmyra en andere archeologische vondsten, het zijn allemaal elementen die een rol spelen in zijn schilderijen.

In 2015 won hij de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst met geabstraheerde beelden van verwoeste steden die hij met een sterke nadruk op de verftoets, als een soort tekens op een tegeltableau schilderde. In zijn recente werk is Rabi persoonlijker: “De afwisseling van figuratief beeld en totale abstractie, drukt het onbegrip van deze tijd uit”, aldus de kunstenaar. Soms zijn de figuratieve elementen in het werk herkenbaar en duidelijk van elkaar te onderscheiden zoals bomen en een wolkenlucht, maar vaak ook zijn abstracte vlakken of delen van een schrift als een schuifpuzzel door elkaar gehusseld: “Zoals we in de media in hoog tempo beelden krijgen voorgeschoteld, zo stel ik ook een gefragmenteerd verhaal samen.”

Voor een kloostergang in de Paulusabdij – waar prachtig licht door de glas-in-loodvensters valt – maakt Rabi een installatie waarin de verf als een kalme maar vloeiende rivier over de tegels stroomt.

Schets Biënnale.