Robert Zandvliet groeide als boerenzoon op zonder ooit een museum te bezoeken maar kreeg toch al vroeg belangstelling voor beeldende kunst. Als zestienjarige werd hij toegelaten tot de kunstacademie in Kampen waar hij, niet gehinderd door allerlei kennis, met onbevangen blik een heel eigen schildertechniek ontwikkelde met gebruik van ei-tempera. Dit mengsel van eigeel, olie, pigment en water maakt het mogelijk om laag over laag te schilderen, zonder de transparantie te verliezen. Omdat de verf snel droogt is correctie vrijwel onmogelijk en is het dus zaak om de kwaststreken trefzeker op het doek te brengen. Het moet in één keer goed zijn.

Zijn vroegste onderwerpen vond Zandvliet in alledaagse zaken, als een reep chocolade, haarspelden of een televisiescherm, die hij vereenvoudigde tot simpele, stevig omlijnde vormen en vaak beeldvullend afbeeldde. Die uitvergroting van zijn motieven komt ook in het latere werk terug. Met grote, schijnbaar moeiteloos aangebrachte kwaststreken realiseert Robert Zandvliet een schilderkunstige ruimtelijkheid waarin kleur en vorm de dienst uitmaken. Het wordt echter nooit helemaal abstract, er blijft altijd een verwijzing naar de zichtbare werkelijkheid.

Stage of Being, 2017. Formaat 231 x 450 cm. Acryl op linnen. Coll. Dordrechts Museum, Dordrecht.