CASPAR BERGER

Caspar Berger – Skeleton/Self-portrait 22 – zilver – 
fotograaf: Erik en Petra Hesmerg

CASPAR BERGER

Geloof is voorbehouden aan de mens, het denkende dier. Dankzij zijn hersenen kan hij zijn eigen bestaan indenken, onoplosbare vragen daarover stellen en een hoger wezen bedenken als remedie. Dat brein kan religie net zo goed afdoen als constructie en haar vervangen door wetenschap. De kiem daarvoor werd gelegd tijdens de Renaissance, de periode waar Caspar Berger zich toe voelt aangetrokken. Zijn installatie Mein Gott (mein Gott, warum hasst du mich verlassen?) refereert aan een van de Renaissance-hoogtepunten, Michelango’s fresco van De schepping van Adam in de Sixtijnse kapel. Berger reproduceerde het meesterwerk in de vorm van foedralen, een soort instrumentenkoffers. De Goddelijke oorsprong van de mens is draagbaar gemaakt, staat klaar om afgevoerd en anders ingevuld te worden, bijvoorbeeld door de evolutietheorie. Het brein dat de wereld inkleurt als godsgeschenk of natuurfenomeen, geeft Berger weer in Skeleton/Self-portrait 22. De kunstenaar liet zijn schedel scannen en 3D-printen in zilver. Het resultaat oogt als een reliek.

Afbeeldingsresultaat voor calendar icon png 1965
Afbeeldingsresultaat voor tag icon png beeldhouwkunst, installatie
Afbeeldingsresultaat voor location text icon pngSint-Catharinadal
Afbeeldingsresultaat voor world icon png http://www.casparberger.nl/