Emma van der Put

‘s-Hertogenbosch, 1988

Website

Licht is een belangrijk aspect in de videowerken van Emma van der Put, of het nu een knipperend kermislampje is, het explosieve licht van vuurwerk, of de reflectie van haardvuur in de bril van haar moeder. Licht vormt de basis van al het zien, zonder licht zien we immers niets. De vaak trage beelden in Emma’s werk zijn de weerslag van haar persoonlijke kijk op de dingen, met een grote aandacht voor de details. Ze behandelt de cameralens het liefst als oog, onbevangen registrerend, zonder in te grijpen. Pas in de montage wordt de blik gestuurd, ontstaat het gevoel dat je op een bankje zit, kijkend naar een omgeving die zich langzaam steeds verder meer van zichzelf lijkt prijs te geven. Openbare ruimtes spelen een belangrijke rol in haar werk. Door haar beschouwelijke manier van registreren, toont ze ons de realiteit als een theatrale enscenering en worden de mensen acteurs in hun eigen omgeving.

Haar film Mall of Europe nam ze op in de net buiten het centrum van Brussel gelegen wijk de Heizel. In 1958 werden tijdens de beroemde Wereldtentoonstelling Expo hier de hoopvolle ontwikkelingen voor een nabije toekomst gepresenteerd. Nu is ook dit gebied inmiddels toe aan een grondige renovatie. In de plannen daarvoor klinkt wederom optimisme door voor wat de toekomst zal brengen. Maar de nieuwe verwachtingen steken schril af bij die uit de jaren vijftig. Maar de vraag kan gesteld worden wat er nu werkelijk geleerd is van het verleden. Voor wie is deze nieuwe toekomst gemaakt?

Mall of Europe, still © Emma van der Put 2018 Courtesy tegenboschvanvreden, Amsterdam

Mall of Europe, still ©Emma van der Put, 2018 Courtesy tegenboschvanvreden, Amsterdam.